با توجه به امار های شرکت KissMetrics, شرکتی در ضمینه اطلاعات مشتری و آمار گیری های وب, “تعداد کاربران رایانامه حدود 3 برابرمجموع تعداد کاربران فیسبوک و توییتر است” در واقع 2.9 میلیارد نفر
از رایانامه استفاده میکنند, به این ترتیب ایمیل مارکتینگ فقط یک موضوع مهم نیست بلکه یک تاک تیک کلیدی است که باید شامل برنامه بازاریابی هر سازمان شود. هنگامی که حفظ مشتری و کسب مشتری باهم در نظر گرفته میشوند,ایمیل میتواند ابزاری کارآمد باشد, در این مقاله 11 نکته مهم و قابل پیاده سازی در زمینه ایمیل مارکتینگ را پوشش میدهیم.
- ارسال پیام مناسب به افراد مناسب در زمان مناسب.
هر ایمیل نمیتواند برای تمام مخاطبین موجود در پایگاه داده ی شما مناسب باشد, پایگاه داده خود را به گروه ها و رده های مختلف تقسیم کنید, سپس برای هر گروه ایمیل های خاص همان گروه را طراحی کنید, همچنین با ارسال ایمیل در روز ها و زمان های متفاوت مخاطبین خود را بسنجید و مشخص کنید که کدام حالت برای شرکت شما بهتر است, بهترین زمان های ارسال با توجه به مشتریان و صنعت شما متفاوت است.
- اهداف خود را بدانید.
هدف ایمیل یا تبلیغ خود را بدانید و مشخص کنید که خاص و قابل اندازه گیری است. و برای هر هدفی که در نطر دارید دعوت به عمل (CTA) خود را با آن تراز کنید.
- از ارزش محتوای ایمیل خود اطمینان حاصل کنید.
همیشه پاسخ سوال “برای من چه سودی دارد؟” را از خود بپرسید. درواقع سوالی که شما از خود میپرسید این است: “مخاطبین من با دریافت این ایمیل چه منفعتی میبرند؟” شما باید از این موضوع اطمینان حاصل کنید که ایمیل شما میتواند به شما کمک کند که به هدف خود برسید و اینکه محتوا برای دریافت کننده با ارزش باشد, سوال “برای من چه سودی دارد؟” باید بلند و واضح باشد.
- ایمیل شما شامل تماس به عمل باشد
اطمینان حاصل کنید که ایمیل شما یک دعوت به عمل واضح و متقاعد کننده باشد, کاری که از مخاطب میخواهید برای شما انجام دهد را برایش ساده کنید, مانند ثبت نام برای نسخه آزمایشی رایگان, یا پر کردن یک فرم برای دریافت یک راهنمای جامع یا تماس با شماره ای خاص.
- داشتن یک موضوع ایمیل فوتی و فوری
بیشتر مردم با نگاه کردن به موضوع ایمیل تصمیم به باز کردن یا بازنکردن آن میگیرند, به این دلیل که موضوع ایمیل اولین چیزی است که مردم میبینند, اهمیت کاملا آشکاری دارد, از کوتاه و فوری بودن موضوع ایمیل اطمینان حاصل کنید و آن را کوتاه و زیبا نگه دارید, (کمتر از 50 کاراکتر). یک موضوع ارزش ایمیل شما را به گیرنده عرضه میکند و یک حس کنجکاوی، ضرورت یا هیجان را در او ایجاد میکند.
- اجتناب از کلماتی که توسط هرزنامه یاب ها اسپم شناسایی شده.
از به کار بردن کلماتی که احتمال میدهید توسط فیلتر های اسپم یاب شناسایی شوند اجتناب کنید. همچنین از علامت تعجب و خط های موضوعی که تمام حروف ذر آن بزرگ هستند استفاده نکنید, این نکات باعث میشود تا پیام شما مورد توجه گیرنده قرار بگیرد.
- دکمه های اشتراک گذاری را در ایمیل خود قرار دهید.
اگر شما به مخاطبین خود توانایی به اشتراک گذاشتن پیام خود را در رسانه های اجتماعی ندهید, فرصت های با ارزشی را برای کسب و کار جدید از دست میدهید, شما ممکن است پیشنهاد فریبنده ای داشته باشید که احتملا یکی از دریافت کنندگان پیام شما فکر میکند آن پیشنهاد میتواد برای خیلی دوستانش با ارزش و عالی باشد, برای مثال یکی از دربافت کننده ها پیام شما را در یک شبکه اجتماعی به اشتراک میگذارد و سپس دوست او آن را میبیند و دوباره با دوستان خودش به اشتراک میگذارد, شما باید این نکته را در نظر بگیرید که با استفاده از دکمه های به اشتراک گذاری شما به پیام خود پتانسیل دیده شدن توسط هزاران نفر در جهانرا که بطور عادی با آن ها در ارتباط نیستید را میدهید. استفاده از یک CRM خوب به شما اجازه می دهد تا به راحتی این دکمه ها را به قالب ایمیل خود اضافه کنید.
- اطمینان حاصل کنید که ایمیل شما چشم نواز است.
این بسیار مهم است که ایمیل شما شما ظریفانه فرمت شده باشد و چشم گیر باشد.این شامل استفاده از bullet-point ها در صورت لزوم است و یا ترکیب تصاویر و شکستن متن ها و پاراگراف ها به خطوط کوتاه تر است.اگر ایمیل شما به نظرخسته کننده می رسد مخاطبین شما به احتمال زیاد آن را به سرعت حذف میکنند.
- مطمئن شوید که ایمیل شما با تلفن های همراه سازگار است.
آگاه باشد که ایمیل شما در گوشی های هوشمند و تبلت ها چگونه نمایش داده میشود و آن را برای این دستگاه ها بهینه کنید.برای ایجاد یک ایمیل سازگار با تلفن همراه باید این نکته ها را در نظر بگیریم که از یک قالب ستونی استفاده کنیم، داشتن یک دعوت به عمل در متن امری بسیار مهم است، استفاده از متن بزرگتر و تا حد امکان مختصر تر در متن پیام و هم موضوع پیام اهمیت زیادی دارد.
- پیگیری و تجزیه و تحلیل نتایج.
توجه به معیارهایی مانند آمار باز شدن ایمیل ها و لینک های کلیک شده میتواند به درک اینکه ایمیل شما چه میزان موفق بوده کمک کند.با یک CRM قوی، شما می توانید گزارش های ایمیل ها ی خود را به همراه داده های کلیدی بررسی کنید.
اگر ایمیل خود را به گروه خاصی فرستاده اید, بررسی کنید که توسط چه کسی لینک های شما کلیک و باز شده (یا چه کسی چندین با لینک ها را باز کرده). این می تواند نشان دهنده این باشد که این افراد به طور ویژه به پیام شما و محتوای آن علاقه مند اند و ممکن است منتهی به تماس با افرادی شود که شما بدون شک میخواهید با آنها همکاری کنید.همچنین استفاده از URL ساز گوگل برای وارد کردن لینک های قابل پیگیری و آمارگیری در ایمیل شما خود را در نظر بگیرید، بنابراین شما می توانید کلیک ها را با سرویس Google Analytics بررسی کنید.
با تشکر از دوست قدیمی هادی بصراوی برای آموزش نکات مدیریتی.